Mode post-corona: de toekomst volgens Walter Van Beirendonck

Mode post-corona: de toekomst volgens Walter Van Beirendonck

Naast alle pijn en angst die corona heeft meegebracht, is het ook een kans om opnieuw te beginnen, een moment waarop we beseffen wat echt belangrijk is. Na COVID-19, mode 2.0. Een State of Fashion met ontwerper Walter Van Beirendonck.

Walter heeft me in zijn agenda gezet tussen een Aziatische en een Russische retailklant. De verkoop van de Mirrorcollectie (zomer 2021) verloopt volledig via computermeetings. “Ik Zoom of Skype met elke klant. Ze hebben een video van de collectie gekregen, en een pakket met schetsen, werkboek en kleurkaarten.” Op het uiteinde van de tafel staan de miniatuurpoppen die bij gebrek aan echte modellen zijn nieuwste collectie showen. “Alles moest anders, we moesten alles herdenken.” Wat meteen het motto van het gesprek zou kunnen zijn.

FA-FA-FA-FA FASHION

Mode schuif je niet aan de kant

Walter Van Beirendonck: “Wat doen we nu? Hoe gaan we lesgeven? Hoe zullen de studenten hun afstudeercollecties tonen? Dat was tijdens de lockdown onze eerste bezorgdheid. Die eindejaarsshow is hun grote moment, iedereen werkt daarnaar toe en plots is dat weg. Je voelde hun ontgoocheling. Daarom hebben we gekozen voor een digitaal platform (showww.be), zodat ze hun werk toch kunnen laten zien. Twijfelen de studenten aan hun toekomst? Niet echt. We hebben de teloorgang van de ontwerpersmode al vaak voorspeld: met de komst van de fast fashionketens, met de doorbraak van de experience economy, bij elke economische en financiële crisis. En we zijn er nog altijd. Uiteindelijk was mijn boodschap aan de studenten: use your creativity as a power. Je moet de zaken op een andere manier aanpakken, dat klopt. Maar voor de mensen die dat kunnen, zal er altijd plaats zijn. Headhunters zijn via de school nog steeds op zoek naar talent, bedrijven hebben nog altijd interesse. Natuurlijk zal het moeilijk worden de komende seizoenen. We moeten aftasten wat mogelijk is. Iedereen is onzeker, er is weinig of geen perspectief. Maar ik geloof echt in die creativiteit, en twijfel er niet aan dat mode zal overleven. Je moet wel de juiste vragen stellen. Hoe kan ik mijn klanten verrassen? Hoe kan ik hen iets aanreiken wat ze elders niet vinden? Welk verhaal kan ik vertellen dat ze nog niet gehoord hebben? Er zal altijd plaats zijn voor emoties, voor schoonheid.

‘Kleding is een onderdeel van je persoonlijkheid dat niet zomaar opzijgeschoven kan worden’

In het begin van de lockdown zag je op Instagram iedereen in jogging. Lady Gaga zonder make-up. Maar na verloop van tijd werd er toch weer lippenstift opgedaan, en voor mooie kleding gekozen. Net zoals je behoefte had aan een restaurantbezoek – een ‘verheven’ moment van eten – bleek er nood aan momenten om je op te kleden, aan een ‘kleding- piekje’. Mode geeft een boost aan je leven. Kleding blijft toch een van de simpelste manieren om te tonen wie je bent, een onmiddellijke vorm van communicatie en expressie. Het is een onderdeel van je persoonlijkheid dat niet zomaar opzijgeschoven kan worden.”

PAUZE. RESET!

Een andere modewereld

“We hebben vaak geroepen dat de modewereld op hol is geslagen. Dat het tempo om collecties af te leveren onhaalbaar is. Dat de investeringen – collecties, showrooms, defilés – onmogelijk hoog liggen. De toeleveringsketens, het productieapparaat, de nadruk op de prijs en niet op de duurzaamheid… We weten al lang wat er mis is, maar hoe herprogrammeer je zo’n grote machine? Het virus geeft ons die kans. De mallemolen is alvast tijdelijk gestopt en misschien kunnen we van die pauze gebruikmaken om het systeem te resetten. Veel mensen uit de modewereld hebben die wens geuit. Misschien kunnen we de modekalender aanpassen en nog welgeteld twee seizoenen leveren. Ik doe het al jaren zo, kleinschalig en simpel. Geen cruisecollectie, geen tussenseizoen, geen just in time delivery; eenvoudigweg winter- en zomerkleren. Laten we de wintercollecties ook echt in het juiste seizoen verkopen. Geen dikke jassen als de zon schijnt, maar als er sneeuw ligt. En solden volgen pas als het seizoen echt voorbij is. Deze moeilijke tijden bieden een kans voor verandering. Dit is een scharniermoment. Zoveel textiel produceren als we deden, dat houdt de planeet niet vol. De productie ligt nu vrijwel stil. Laten we hopen dat er een soort zelfregulerend mechanisme op gang komt en dat we niet meer in overdrive gaan zoals voordien. Laten we hopen dat het tot iedereen is doorgedrongen dat we ethisch en duurzaam moeten werken.

‘Er zal altijd plaats zijn voor emoties, voor schoonheid’

Sommige zaken zullen we missen en zullen moeilijk te vervangen zijn. We bekritiseren het spektakeldefilé maar het blijft zoeken naar een alternatief dat evenveel emoties losmaakt. We hebben vragen bij die hele verhuis van pers en inkopers die telkens weer Londen, New York, Parijs en Milaan aandoen. Maar hoe zullen we de verkoop en de presentatie van de collecties nu regelen? Houden we dat vol van achter de computer en op afstand?”

HOME SWEET HOME

Heimwee naar de quarantaine

“We bleven thuis, Dirk kookte, we kregen geen bezoek. De quarantaine dwong ons om de zaken anders te bekijken. Dirk en ik hadden plots tijd elke dag voor een lange wandeling. Tegelijkertijd heb ik erg hard gewerkt, om het platform voor de academieshow rond te krijgen en mijn eigen collectie op de rails te zetten. Mensen met kinderen moesten hun job doen, en daarnaast leraar spelen. Het is niet dat we allemaal zaten te niksen, maar
toch leek het alsof het leven langzamer ging. We herontdekten onze buurt, onze boekenkast en onze garderobe. Ik vermoed dat sommige mensen beseft hebben dat ze ook zonder die zaterdagse shoppingtrips wel iets hadden om aan te trekken. Natuurlijk wacht ik op een vaccin en wil ik zonder angst en masker kunnen buitenkomen. Maar ik hoop dat we bepaalde gevoelens zullen vasthouden, ook na de crisis. Hoe troostend de natuur kan zijn. Wat voor een geweldig werk het zorgpersoneel doet. En dat het met minder consumeren ook gaat.”

LET’S GET VIRTUAL

De doorbraak van de digitale wereld

“Sociale media zijn geëxplodeerd. Kopen op het net is ingeburgerd. Thuiswerken met Zoom en Skype werd de regel. Het is mooi dat het allemaal bestaat, maar ik heb toch vragen bij al die besteldiensten die onderweg zijn om die ene doos bij jou te brengen. Of bij die stapel dozen in mijn krantenwinkel. Dat kan niet milieuvriendelijk zijn. Maar het is de toekomst. Ik zie op lange termijn – binnen twintig, dertig jaar – geen plaats meer voor winkels. Je koopt een kledingstuk als een gegevensbestand op het net en print het uit op je 3D- printer thuis. Als je het beu bent, recycleer je het materiaal. Ik geloof sterk in het avatarverhaal dat in de jaren 90 is opgestart, in een Second Life, een virtuele realiteit waarin we elkaar ontmoeten als het in de buitenwereld moeilijk wordt. Het online concert van Tomorrowland is al een stap in die richting. Fysiek aanwezig zijn in de buitenwereld zal een luxe worden. Net als een week vakantie, op restaurant gaan of een winkel bezoeken. Dat worden bijzondere momenten, want voor de rest van de tijd zullen we meer afgesloten leven en binnenblijven.

De scifiwereld van avatars is voor mij perfect te combineren met een terugkeer naar de
natuur. Mensen hebben zich tot het internet gewend én zijn in hun eigen tuin gaan werken. Ze hadden een dag vol Zoommeetings en gingen daarna wandelen in het bos. Dat evenwicht heb je nodig.”

NO MAN IS AN ISLAND

Alleen is maar alleen

“Isolement heeft zijn voordelen. Zonder afleidingen en sociaal contact hebben we sommige studenten erg zien groeien; maar hoe dan ook misten ze de school, de les, hun medestudenten. We hebben hen ook allemaal twee keer per week gecontacteerd, zeker de buitenlandse leerlingen omdat we hen niet wilden laten vereenzamen. Door de quarantaine ben je je er plots van bewust hoe belangrijk de aanwezigheid van anderen is. Je kunt op je eentje naar muziek luisteren, maar het is leuker als er andere mensen bij zijn. Je kunt alleen iets drinken, maar met z’n vieren is het fijner. We zijn niet de eenzaten die we denken te zijn.”

SJAMANEN EN SPIEGELS

Na de Tweede Wereldoorlog wilde Frankrijk de mode-industrie zo snel mogelijk weer op gang krijgen. Er waren toen nog zeventig geregistreerde couturehuizen, maar weinig materiaal en geld, en een defilé was onmogelijk. Het Théâtre de la Mode zou de catwalk vervangen. Een rondreizende tentoonstelling van 237 poppen van 70 cm met miniatuurversies van de collecties van onder andere Nina Ricci, Hermès, Balenciaga, Lanvin, Balmain… toonde de Franse mode in Londen, Barcelona, Stockholm, Wenen, New York en San Francisco.

Walter inspireerde zich op dat idee en maakte samen met ex-student Eli Effenberger 22 poppen en perfecte miniatuurversies van zijn nieuwe collectie (met Trois-Quarts). Met slogans als ‘Awake A New World Now’ en ‘We Can Be Heroes’ is dit een collectie opgebouwd rond sjamanisme en voodoo, rond bescherming in een boze wereld en een nieuwe schoonheid vinden.

Nieuwe collectie Walter Van Beirendonck

Nieuwe collectie Walter Van Beirendonck

Nieuwe collectie Walter Van Beirendonck

Nieuwe collectie Walter Van Beirendonck

Nieuwe collectie Walter Van Beirendonck

Nieuwe collectie Walter Van Beirendonck

Nieuwe collectie Walter Van Beirendonck

Nieuwe collectie Walter Van Beirendonck

Nieuwe collectie Walter Van Beirendonck

Nieuwe collectie Walter Van Beirendonck

• De video MIRROR SS2021 van Walter Van Beirendonck kun je nog bekijken op de Vimeopagina WVB of op parisfashionweek.fhcm.paris

• De tentoonstelling BLIND DATE in Antwerpen (blinddate.vlaanderen) en Willem van Genk in Amsterdam (outsiderartmuseum.nl) met een vormgeving van Walter Van Beirendonck lopen nog tot volgend jaar.

Wat zijn de trends voor het nieuwe seizoen? Hoe moet het verder met de mode na corona? Lees alles over mode in het septembernummer van Feeling en op Feeling.be!

De najaarsmode

Tekst: Lene Kemps.

bezootje

Related Posts

Geef een reactie

Translate »