Een break-up? Zo lijm je je hart met 7 filmscènes

Een break-up? Zo lijm je je hart met 7 filmscènes

Je relatie is voorbij. Maar hoe kan je die break-up verwerken en je leven weer oppikken? Met de hulp van romcoms (en een lifecoach) stelde onze redacteur deze praktische gids samen.

Laten we maar meteen open kaart spelen – vroeg of laat kom je er vast toch achter: ondergetekende heeft bitter weinig ervaring met een gebroken hart. De mannen die hier en daar op mijn pad kwamen, bleven nooit lang genoeg om hun initialen in mijn borst te kerven. En aangezien mijn huidige relatie vier jaar telt en ik nog steeds geen uitzettingsbevel kreeg voorgeschoteld bij het ontbijt, blijft mijn hart voorlopig gespaard van eventuele lekkages, breuken en oplapwerken. Waarom uitgerekend ik in dat geval een stuk neerpen over break-ups en hoe ze te overleven? Uitstekende vraag, o kritische lezer. Het antwoord daarop is zo simpel als dat van de gemiddelde deelnemer aan ‘Temptation Island’: dankzij Hollywoods meest indrukwekkende performances is immers iedereen expert als het op relatiebreuken aankomt.

Een middag scrollen door Netflix levert dankzij ’s werelds beste sit- en romcoms algauw een handvol strategieën op om een gebroken hart te overleven. Naast de drie P’s (een Potje huilen, een Potje ijs en een Paar weken je ex obsessief stalken) zijn er blijkbaar tal van eenvoudige manieren waarmee je je voormalige partner voorgoed achter je laat. Sta ons toe jou met het ideale romcomscenario in zeven scènes te gidsen langs de do’s-and-don’ts van een break-up.

Carlien Cavens, coach en oprichter van de voormalige Heartbreak Hotel-weekends (letterlijk een retraite voor mensen met een gebroken hart), zorgt voor de nodige, nu ja, nuance. Elke overeenkomst met bestaande films of series is euhm… toevallig?

1. ‘What’s up with her?’

Sarah (want zo heet een vrouwelijk hoofdpersonage toch meestal) klikt al minutenlang hetzelfde bestand open en dicht op haar computer-met-een-fruitlogo- dat-geen-appel-is. Het is nog geen twaalf uur geleden dat haar lief Sam het uitmaakte. Wat Sarahs job precies inhoudt is volstrekt onduidelijk, behalve dan dat het een klein bureau vereist midden in een zee van collega’s. Dat dat ene bestand erg belangrijk is en vandaag op het bureau van haar strenge baas (wellicht gespeeld door Meryl Streep) moet liggen, spreekt vanzelf. Ze klikt verder. Werken is toch immers datgene wat haar recht moet houden?

Carlien Cavens: ‘Het belangrijkste na een break-up is dat je lief moet zijn voor jezelf. Heel veel mensen hebben een job waarbij heel veel van hen verwacht wordt. Liefdesverdriet kan pijn doen en je kan er letterlijk ziek van zijn. Ben je echt aan het afzien, neem dan verlof, al is het maar een paar dagen. Net zoals je bij een verkoudheid of griep zou doen. Doe thuis zo veel mogelijk dingen die je leuk vindt. Voelt het aan alsof niets nog leuk is? Begin dan met kleine dingen. Neem een bad of lig een hele dag lekker lui in de zetel. Kortom, doe wat je zou doen als je ziek thuis zat. Eet de dingen die je graag eet, ook al heb je misschien niet veel honger. En wees vooral niet te streng voor jezelf.’

2. ‘Wanna grab a bite’

Lunchtijd. Terwijl Sarah met een bruine papieren zak vol boterhammen/een salade die enkel uit sla en tomaat lijkt te
bestaan (*schrappen wat niet past) naar buiten loopt, botst ze aan de lift op haar ex Sam. (Vergeten vertellen: ze zijn collega’s. Helemaal niet pijnlijk!) Terwijl hij jongensachtig door zijn haar gaat, vraagt hij of ze samen met hem wil lunchen bij dat ene Italiaanse restaurant om de hoek. As friends. Haar hart maakt een sprongetje. Ze steekt een haarlok achter haar oor en knikt. De liftdeuren sluiten.

Cavens: ‘Er is niets mis met een goede relatie met je ex op lange termijn, maar op korte termijn helpt het zeker niet om contact met hem of haar te blijven houden. Er zijn uiteraard zeldzame situaties waarbij je allebei beslist dat het niet meer werkt, maar als je gedumpt wordt, is een breuk heel moeilijk. Er komt een leegte die je wil opvullen, dus is contact zoeken met je ex een van de slechtste dingen die je kan doen. Daardoor blijf je hoop koesteren. Telkens als je hem of haar ziet, zal je denken dat het nog goed zal komen. Dat staat je rouwproces in de weg en is een wonde die elke keer weer opengereten zal worden.’

3. ‘Who is she?’

Potje janken? Check. Potje ijs? Check. Een paar weken haar ex obsessief stalken? Dubbelcheck. Onder een roze dekentje en in een paarse badjas scrolt Sarah door Sams Instagrampagina. Ze schenkt zichzelf een derde glas goedkope witte wijn in, in de hoop dat de hoofdpijn morgenvroeg groter is dan het hartzeer vanavond. Sam is op stap met zijn jonge broer en ging deze ochtend brunchen. Maar? Wie is dat meisje op zijn Stories? En wordt die nu ook al gespeeld door Meryl Streep? (Is er iets wat die vrouw niet kan?)

Cavens: ‘Zelfs als je je ex niet meer ziet, zijn er tegenwoordig heel wat andere manieren om hem of haar alsnog te volgen via sociale media. Hier geldt dezelfde redenering: je doet jezelf nodeloos pijn. Als je je niet kan beheersen,
ontvolg je ex dan of gooi de apps van je gsm. Vergelijk het met een drugsverslaafde: als je relatie stopt tegen je wil in, ervaren veel mensen dat als afkicken. Door je dagelijkse “shots” te nemen, blijf je herinnerd worden aan wat had kunnen zijn of zie je dingen die je misschien niet wil zien. Cold turkey gaan is de beste manier tijdens die eerste periode.’

4. ‘Did anyone ever say you have a gorgeous smile?’

Dezelfde goedkope wijn, alleen ditmaal in een bar. Het werd haar thuis even te veel, dus trok Sarah naar een bar die zowel heel goedkoop als duur kan zijn. Ze bestelt nog een cocktail met een grappig rietje bij een barman die zo afgetraind is dat het gewoon gênant wordt. De rekening, zo besluit ze na een fataal shot tequila, betaalt ze wel in natura aan de barman. Op de achtergrond drinkt Meryl Streep een strawberry daiquiri. Omdat het kan.

Cavens: ‘De befaamde rebound-relatie is meestal geen goed idee. Je leert simpelweg niet zonder een lief te zijn, waardoor de wonden de tijd niet krijgen om te helen en je niets leert uit het proces. Statistisch gezien heeft deze relatie ook weinig kans op slagen. Hou ook rekening met de gevoelens van de ander: niemand is graag gewoon een
rebound. Behandel mensen zoals je zelf behandeld wil worden en gebruik niemand anders om je verdriet te overwinnen. En gewoon seks? Onenightstands zorgen, hoe je het ook draait of keert, voor extra verwarring in je hoofd. Wie weet word je toch plots verliefd? Neem die eerste weken, zelfs maanden, voldoende tijd voor jezelf.’

5. ‘Come on, girl, let’s go out’

Telefoon. De obligate beste vriendin, zorgvuldig gecast om de diversiteit van de overigens veel te witte film te maskeren, maant Sarah aan om te wandelen in het park. Sarah wil niet en hangt de telefoon op. Ze draagt nog steeds dezelfde badjas en kraakt een nieuwe fles wijn. Huilend zet ze een romcom op over een relatie die stukloopt. Ze ziet er de ironie niet van in.

Cavens: ‘Heel de tijd thuis zitten is niet aan te raden, want je gaat constant dingen afspelen in je hoofd. Door af te spreken met vrienden en familie kan je hart beginnen herstellen – ook al heb je daar misschien niet veel zin in. Natuurlijk is het ook belangrijk om voldoende tijd in te plannen om dingen alleen te doen. Als de lockdown iets heeft aangetoond, dan is het wel dat mensen thuis heel creatief aan de slag kunnen.’

6. ‘You’re such a jerk!’

De setting: een straat vol belachelijk dure huizen. Het uur: belachelijk laat. Ons hoofdpersonage: belachelijk dronken. Al schreeuwend smijt Sarah stenen naar het huis van Sam, terwijl ze hem uitscheldt met woorden die Jeff Hoeyberghs zelfs niet in de mond durft te nemen. Een oudere buurvrouw komt in haar peignoir op straat gluren. Je wil bijna de film afzetten, tot Sam in bloot bovenlijf de deur opendoet. Je kan vast nog wel even volhouden.

Cavens: ‘Het is normaal dat je nog dingen tegen je ex wil zeggen. Schrijf die neer in een brief, maar stuur die niet op. Wat liep er fout? Wat zat er niet goed in jullie relatie? In je hoofd heb je vast de neiging om de volledige relatie te verheerlijken. Maar liefde maakt blind, dus probeer eens te zoeken naar waarom het niet goed werkte of wat de mindere kanten van je ex zijn. Zo zie je misschien ook in wat uiteindelijk scheef zat. Vergeet niet dat je de persoon in kwestie graag hebt gezien, dus probeer dat als mooie herinnering te koesteren. Ga geen lelijke verhalen rondbazuinen, dat is sowieso een teken dat je er echt niet overheen bent. Behandel ook hier je ex zoals je zelf behandeld wil worden.’

7. ‘It will be alright’

Een grote kater en een straatverbod rijker komt Sarah uit bed. Na het drinken van een wansmakelijke shake besluit ze haar loopschoenen aan te trekken. Het is tijd voor een nieuwe start.

Cavens: ‘Liefdesverdriet zorgt voor stresshormonen in je hoofd. Door te bewegen breek je die af. Na het sporten zal je je telkens een beetje beter voelen. Geen sporter? Ga dan wandelen in een park of de natuur. Een relatiebreuk is overigens een goed moment om te starten met mediteren. Het leert je je aandacht te verleggen. In plaats van je hoofd te breken over wat je anders had kunnen doen of wat je ex nu aan het doen is, kan je zo die gedachteloop doorbreken. Apps zoals Headspace of Calm helpen je daarbij, en bieden zelfs meditatiesessies aan speciaal voor mensen met liefdesverdriet.’

Sarah prevelt het stil tegen zichzelf terwijl ze al zwetend verder door het megalomane park jogt: alles komt goed. Er verschijnt voorwaar een glimlach om haar perfect gestifte lippen (heel normaal tijdens het joggen). Ze lacht als ze een eekhoorn ziet en loopt de horizon tegemoet. Het beest wordt gespeeld door Meryl Streep. Je beseft dat geen enkele film ooit beter zal worden.

Lees ook: 

bezootje

Related Posts

Translate »